Corona Kroniek: Quiztion

Van de fervente quizploeg tot de vereniging om de hoek, iedereen houdt van een amusante quiz met hapjes, drankjes, goeie vragen en wat humor! Maar wat nu fysiek samenkomen volledig uit den boze is?

Jochen Nolf van Quiztion vertelt over zijn haat-liefdeverhouding met 2020!

Wie is Quiztion?

Het motto van Quiztion zegt het allemaal: ‘Meet wat je weet’. Quiztion is een onderneming die zich specialiseert in het opdoen, testen en meten van kennis waarbij plezier en interactie de drijvende krachten zijn.

De core business van Quiztion is café’s, organisaties, verenigingen, vriendenkringen… ondersteunen bij de organisatie van quizevenementen. En dat ondersteunen gaat ver: van creatie tot presentatie van de quiz, van a tot z dus.

Hiervoor heeft Quiztion een alles-in-één quizbeheerplatform laten ontwikkelen door DigitalMind. Via het platform kunnen quizzen in een kwestie van enkele klikken worden samengesteld en gepresenteerd. Zelfs het verbeteren van quizzen is een eitje.

Website Quiztion

Wat veranderde in 2020?

Verboden samen te scholen!

“Onze core business was gericht op fysieke quizzen, zowel quizzen die we zelf organiseerden in zaaltjes, als quizzen die door klanten werden georganiseerd in hun zaken met onze software. Tot ons klantenbestand behoorden hoofdzakelijk café’s, verenigingen en bedrijven”, vertelt Jochen Nolf, zaakvoerder van Quiztion.

Het nieuws van een eerste lockdown waarbij alle horeca-etablissementen moesten sluiten was voor Quiztion een duidelijk signaal dat ze snel een manier moesten vinden om hun eieren in een andere mand te leggen.

“We wisten natuurlijk nog niet hoelang alles dicht zou blijven. In het begin waren we vrij optimistisch dat alles snel ging overwaaien… maar tegelijk werden we met onze neus op de feiten gedrukt: Onze diensten waren op dat moment niet flexibel genoeg, en zouden zomaar eens onze onderneming kunnen doen breken… "

Gevulde quizzaal
Quizmaster Jochen

Stilstaan is achteruitgaan

Quiztion hoopte de fysieke quizzen zo snel mogelijk weer te kunnen aanvangen. Maar zelfs na het einde van die eerste lockdown was het glashelder dat de toekomst van het quizlandschap in Vlaanderen, en waarschijnlijk wereldwijd, er helemaal anders ging uitzien.

“Als het al lukte op een fysieke quiz op een veilige manier te organiseren, dan moest je er ook voor zorgen dat er genoeg mensen op durfden afkomen. En dat was niet eenvoudig. Er heerste nu eenmaal veel angst.”

En toen kwam de genadeslag voor de fysieke quiz: lockdown 2!

Gelukkig had Quiztion ondertussen zijn lesje al geleerd en ze waren volop bezig met nieuwe horizonten te verkennen.

De nieuwe horizonten van het quizlandschap

Oude ideeën in een nieuw jasje

“Het eerste waar we ons op wilden focussen was: ‘Hoe kunnen we quizzers nu toch een quizmomentje gunnen wanneer ze niks anders mogen doen dan in hun kot blijven?’”

Deze gedachte leidde Quiztion naar een oud idee dat ze nooit volledig hadden uitgewerkt: een online quizapplicatie. De applicatie was ooit ontwikkeld geweest, maar had het niet verder gebracht dan een bèta-fase. Maar na haar wat te hebben afgestoft, was ze helemaal klaar om online te plaatsen.

Quiztion Play, zoals de quizapplicatie werd gedoopt, werd helemaal gratis op de markt gebracht. Het concept was simpel: Speel quizjes over (spreekwoordelijke) koetjes en kalfjes en meet jezelf tegenover anderen op het platform.

Quiztion Play

Toen bleek dat er heel wat interesse was in het online quizplatform besloten Quiztion en DigitalMind om het platform geleidelijk aan ook uit te breiden, met als resultaat een volwaardig online quizapplicatie die helemaal gratis te spelen is:

  • Quizzen die mee-evolueren met je quizniveau
  • Themaquizzen, waarbij maandelijks nieuwe thema’s worden voorzien
  • Quizzen die zijn opgebouwd uit meerkeuze én open vragen
  • Gesponsorde quizzen waarmee je prijzen kunt winnen
  • Een ranking die maandelijks wordt vernieuwd
  • Statistieken om je evolutie te meten

"Wij beheren de hele online applicatie met eXopera. Want zo'n online applicatie moet natuurlijk ook onderhouden worden: nieuwe vragen toevoegen, thema- & prijsquizzen aanmaken, mails en nieuwsbrieven uitsturen, gebruiksstatistieken opvolgen, ... Zonder een degelijk beheersysteem is zo'n online applicatie gewoonweg niet schaalbaar, zeker niet als gratis formule!"

Online livequiz

Investeren in nieuwe technologieën

Een gratis quizapplicatie is natuurlijk een leuk gegeven voor quiz-liefhebbers, maar voor Quiztion zelf bracht het weinig op.

“Quiztion Play was een investering waar we vooral op lange termijn voordeel uit wilden halen door onder andere naamsbekendheid op te bouwen.”

Om op korte termijn terug inkomsten te kunnen ontvangen én Quiztion Play te kunnen blijven onderhouden, besloot Quiztion om zich toe te spitsen op de verdere ontwikkeling van hun diensten zodat ze quizzers niet fysiek, maar wel virtueel konden samenbrengen.

Zo ontstonden de online quizzen waarbij het nu mogelijk was vanop afstand deel te nemen via het internet.

“Bij dit type quiz kun je een quiz online presenteren, via bv. een groepsgesprek, en kunnen de deelnemers via een toestel naar keuze hun antwoorden ingeven. Wij stellen meestal een quiz op maat op, die de klant dan nog kan personaliseren. Via een email-uitnodiging kunnen teamleiders hun antwoordapparaat registeren en zo deelnemen. En dankzij het geavanceerd automatisch verbetersysteem zijn zowel meerkeuzevragen als open vragen mogelijk”, verklaart een glunderende Jochen.

Maar dat was voor Quiztion nog niet genoeg! Om de fysieke quizzen van weleer zo dicht mogelijk te benaderen moesten ze ook een manier vinden om van een quiz een écht evenement te maken: de livestreamquiz was geboren.

Via livestream konden de knotsgekke quizmasters terug hun intrede doen om de quiz een ludieke twist te geven, en interactie te verzekeren.

“Een eerste grote test kwam er op vraag van Stad Poperinge die een familie- en bubbelquiz wou organiseren voor de inwoners van Poperinge. En het was meteen groot succes! Want enkele maanden, en wat updates, later werden we gevraagd om een tweede editie te organiseren, die zelfs nog beter werd onthaald.”

Ondertussen is Quiztion klaar om zijn tweede stad te veroveren, namelijk Stad Ieper. Maar Quiztion organiseerde ook al livestreamquizzen voor ondernemingen, zoals bijvoorbeeld 3M, het technologiebedrijf achter o.a. de Post-It.

Ook benieuwd hoe DigitalMind jouw onderneming kan helpen diversifiëren?

Speur wat rond op onze site óf praat gewoon eens met ons, da's nog leuker!

contacteer ons