Corona Kroniek: KINEZI-Sports&Health

Hoe beïnvloeden strenge coronamaatregelen gebaseerd op contactvermijding de organisaties die continu met mensen bezig zijn?

KINEZI-Sports&Health doet zijn verhaal.

KINE-WIE?

Wat begon als een verhaal van enkele kinesisten, is uitgegroeid tot een zeer divers team kinesitherapeuten, personal trainers, een diëtiste, een psychologe, een vroedkundige en een (sport)masseur.

Enerzijds legt KINEZI een sterke focus op de mentale en fysieke gezondheid van patiënten waarbij revalidatie, reactivatie en (mentale) ondersteuning een belangrijke rol spelen.

Anderzijds is er ook een sterke focus op preventie. Hiervoor hebben ze een sterk uitgebouwde sportfaciliteit met (outdoor) bootcamps en begeleide trainingen.

De rode draad doorheen KINEZI-Sports&Health is een holistische, persoonlijke aanpak.

KINEZI website

Hoe heeft Corona zich laten voelen?

Maar hoe kun je zo'n aanpak verderzetten wanneer persoonlijk contact steeds vaker wordt geschuwd?

Ronde 1: het was lastiger dan gedacht!

In 2019 zag 2020 er nog zeer rooskleurig uit voor KINEZI. Ze hadden grootse plannen om hun onderneming te doen groeien.

De eerste stap in dit groeiproces was de verhuis naar een nieuwe praktijk in de Europalaan in Poperinge. Deze nieuwe praktijk had de ruimte om meer faciliteiten te voorzien, meer klanten te ontvangen, maar ook om nieuwe collega’s te mogen verwelkomen (de tweede stap richting groei)!

Vanuit een branding- en marketingperspectief is zo’n verhuis natuurlijk nieuws dat moét gedeeld worden met (potentiële) klanten en patiënten… maar dat was buiten corona gerekend.

Een week na de grote opening werd alles verplicht gesloten voor 9 weken. Enkel essentiële kine werd nog toegestaan.

KINEZI Europalaan

De goede voornemens voor het nieuwe jaar moesten dus plaats maken voor een beroerde realiteit: een gemiste marketing-opportuniteit én een quasi volledige shutdown.

“Tijdens de eerste lockdown was er nog heel weinig bekend over het virus. Dit zorgde voor een zekere angst waardoor onze toekomst heel onzeker was. Hoelang zou de lockdown duren? Zouden mensen na de lockdown opnieuw naar de kine durven gaan? Na de grote investering in ons nieuw gebouw, hielden we ons hart stevig vast toen we onze inkomsten zagen dalen tot nul.”, vertelt Sophie.

Gelukkig kwam er een einde aan deze lockdown. Maar luidde deze dan een (nieuw) nieuw begin in voor KINEZI?

KINEZI kine's in coronatijden

Ronde 2: We geven niet op!

Met de eerste lockdown achter de rug zou je kunnen denken dat het voor KINEZI het uitgelezen moment zou zijn geweest om mensen te helpen om gezonder te gaan leven, bewuster hun immuniteit op te bouwen om het virus beter te weerstaan, of om die lockdown-kilo’s te verliezen.

Helaas was dit niet waar.

“We merkten dat heel wat mensen hun operaties hadden uitgesteld uit schrik of omdat het geen noodzakelijke operaties waren. Minder operaties wil natuurlijk ook zeggen dat minder mensen nood hadden een revalidatie-traject. En ook sportevenementen werden aan banden gelegd, waardoor er veel minder blessures waren!”

En toen kwam lockdown nummer 2...

Maar die was gelukkig minder strikt: de kine-sessies mochten blijven doorgaan indien de geldende maatregelen werden nageleefd. Indoor sportactiviteiten werden opnieuw verboden, maar in openlucht sporten mocht wél met 1 trainer en 3 sporters. Genoeg opportuniteiten dus om niet bij de pakken te blijven zitten!

Bovendien had KINEZI ondertussen al heel wat creatieve manieren gevonden om klanten en patiënten online te bereiken en te helpen.

Het resultaat van hun ‘minder werk betekent niet minder werken’-mentaliteit betekende dan ook dat de agenda’s langzaam maar zeker weer begonnen vollopen.

“Als we nu terugkijken naar het jaar 2020 dan mogen we eigenlijk besluiten dat het helemaal geen rampzalig jaar was voor ons. Enkel bleef het superjaar waar we zo op hadden gehoopt wel uit. Maar als we even de cijfers en getallen naast ons neerleggen, dan is er wel nog iets anders wat mij vooral bijblijft, namelijk die afstandelijkere ‘mondmaskersfeer’. De babbels na een sportsessie, eens vragen ‘Hoe gaat het?’, … die kleine zaken die zoveel kunnen betekenen voor klanten, patiënten en collega’s waren dit jaar veel moeilijker te verwezenlijken, en dat is zeer jammer.”

Welke extra inspanningen hebben jullie in deze tijden geleverd?

Sterk staaltje teamwork

De kracht van KINEZI- Sport&Health ligt in het enthousiasme van een getalenteerd team. Door de koppen bij elkaar te steken ontstonden verschillende ideeën om op een creatieve wijze klanten en patiënten te kunnen blijven helpen.

Doordat ‘Blijf in uw kot’ het nieuwe normaal werd, kregen plots heel wat minder mensen de kans om te sporten en fit te blijven. Dit was dan ook voor de sporttak van KINEZI een ideale gelegenheid om mensen vanop afstand te activeren om te sporten: gratis trainingsvideo’s, haalbare livesessies, toffe uitdagingen en nuttige tips. Ze hadden zelfs zo veel ideeën dat ze een eigen Facebook- en Instagram-kanaal uitbouwden: KINEZI – Sports.

Maar ook het gezondheidsteam moest op een andere manier te werk gaan. Steeds vaker werden videogesprekken ingepland met patiënten om de vooruitgang op te volgen, oefeningen voor te tonen en tips te geven; dit alles op een veilige manier.

KINEZI team
KINEZI dashboard

Tijd voor jezelf

Een ander mooi voorbeeld dat ‘minder werk’ voor KINEZI-Sport&Health niet hetzelfde betekent als ‘minder werken’ is de tijd die ze in de onderneming zelf hebben gestoken. Want een praktijk die wil groeien moet ook zorgen dat alle faciliteiten aanwezig zijn om deze groei mogelijk te maken.

Om de aangroei van klanten, collega’s en nieuwe lessen te kunnen bolwerken, was er nood aan een gemoderniseerd opvolg-systeem.

“In het verleden werkten we met Excel. Een goede tool, maar geen tool op onze maat… Dit zorgde dat er eigenlijk meer werk kroop in administratie dan nodig was. Daarom gingen we aankloppen bij DigitalMind.”

Dit resulteerde in het KINEZI-dashboard waarmee klanten, groepslessen, trainers en betalingen allemaal aan elkaar zijn gekoppeld.

Enkele voordelen van het op maat gemaakte KINEZI-dashboard:

  • Trainers kunnen zich nu volop focussen op de trainingen
  • Het automatisch systeem zorgt voor een lagere foutenmarge
  • Iets opzoeken in de gegevens is geen tijdrovend detectivewerk meer
  • Achterstallige betalingen zijn verleden tijd
  • Het is ook een zeer transparant systeem naar de klanten toe

“Het heeft mijn leven zo veel gemakkelijker gemaakt”, lacht Sophie. “Zonder deze tool op maat was de groei waar we van droomden waarschijnlijk maar bij een droom gebleven…”

“We geven het advies vaak aan onze klanten: ‘durf tijd voor jezelf te nemen'. We weten dat het werkt! En dat heeft 2020 ook nog maar eens aangetoond. Doordat we meer tijd hadden, konden we onze organisatie optimaliseren en groei-klaar maken. Nu kijken we optimistisch, maar met de nodige terughoudendheid, naar 2021."

Ook benieuwd hoe DigitalMind jouw onderneming kan helpen groeien?

Speur wat rond op onze site óf praat gewoon eens met ons, da's nog leuker!

contact